مکمل ورزشی :

مکمل ورزشی ، کارخانه های مکمل سازی بیش از ۲۰ میلیارد دلار در حراج سالانه به دست می آورند. محدوده ی  مکمل ها از ویتامین ها ی یک روزه تا شبیه ساز هورمون ها می باشد. ورزشکاران زیادی هستند که به دنبال راه مناسبی برای افزایش قدرت، استقامت، عملکرد و شکل و فرم بدن خود هستند.بعضی مواقع تمایز قائل شدن بین مکمل ها و محرک ها به شدت سخت می شود. تاثیر مکمل ها و محرک ها بر عملکرد و سلامتی به شدت با هم متفاوت است.در مورد مکمل ها دو سوال مهم وجود دارد:

۱-آیا آن ها واقعا مفید هستند؟

۲-آیا خطری در استفاده از آن ها برای ما وجود دارد؟

در این بخش ما درباره ی فاکتور های مهمی برای تصمیم گیری در مورد استفاده کردن یا نکردن مکمل ها بحث خواهیم کرد.

به جای اینکه جدید ترین مورد را فقط به دلیل اینکه هم تیمی یا هم باشگاهی شما استفاده می کند خریداری نمایید،اطلاعات خود را قبل از خرید هر چیزکامل کنید.محصولاتی در فروشگاه ها هستند که مفید می باشندو بعضی دیگر تاثیری ندارند.

 

مکمل ورزشی چیست ؟

ترکیباتی هستند که علاوه بر غذای یک فرد،از طریق دهان خورده می شوند. این مکمل ها در شکل کپسول، قرص ها یا مواد جویدنی یا مایعات و پودر هایی هستند که با مایعات هم زده می شوند.وظیفه آنها تکمیل کردن مقدار ورود مواد به بدن است،نه اینکه جای غذا را برای ما بگیرد.با این وجود محصولات زیادی در فروشگاه ها هستند که تاثیر کمی از نظر مواد مغذی دارند.مکمل ها به دسته های زیادی تقسیم می شوند:

۱-مکمل ورزشی که باعث افزایش انرژی می شوند.

۲-هورمون ها و شبه هورمون ها که وظیفه آن ها فراهم کردن یک هورمون مشابه هورمون اصلی بدن که فعالیت زنجیر وار زیادی انجام می دهد،می باشد.

فعالیت عامل شیمیایی تغییر دادن راه های تولید انرژی است به عنوان مثال می توان افزایش چربی سوزی را مثال زد.کربوهیدرات ها و پودر های پروتئینی که یک منبع غنی شده از آمینواسید، پروتئین و کربوهیدرات می باشند، تقویت کننده های ایمنی هستند که وظیفه ی آنها افزایش ایمنی سلول ها و بدن است.

 

مشخصا تفاوت های بزرگی در این دسته ها براساس نیاز،امنیت و خطر وجود دارد.می توان گفت زمان هایی هست که مکمل  ها مفید هستند و نیز زمانی وجود دارد که مخرب و زیان بار می باشند.

 

خیلی وقت ها می شود که مکمل ورزشی ، بیشتر از مواد بی ارزش تشکیل شده است تا اینکه فواید کلی داشته باشد.تشخیص این فرق ها برای تصمیم گیری عاقلانه در مورد مواد مغذی مصرفی در ورزش بسیار مهم و حیاتی است،تا بتوانیم به اهداف عملکردی مناسب و سلامتی برسیم.

 

شبه هورمون ها خطر بالاتری دارند.محرک ها معمولا سوء استفاده می شوند،محصولاتی که وظیفه ی آنها تغییر مسیر های انرژی است، نیاز است تا محصول به محصول آزمایش شوند.پروتئین ها و کربوهیرات ها می توانند برای برتری یک ورزشکار استفاده شوند.اگر چه فرمول های اختصاصی به ندرت بر غذا برتری پیدا می کنند،اما مفید بودن آنها متقاعد کننده و قابل قبول است.

 

تقویت کننده های ایمنی می توانند گمراه کننده باشند،مکمل های آنتی اکسیدان می توانند مضر باشند.اگرچه مکمل های خوب نیز وجود دارد، اما بعضی هم پیدا می شوند که فاقد کنترل کیفیت می باشند.اگر تصمیم گرفتید از مکمل استفاده کنید آن را از یک تولید کننده معروف و ثابت شده تهیه کنید.مکمل های فاسد و آلوده یک خطر واقعی هستند،ب ه علت اینکه قوانین به طور دقیق به طور دقیق برای تولید کننده و برچسب زدن محصولات وجود ندارد.

 

چالش اصلی، اطمینان از خلوص مکمل هاست .شما از کجا می دانید که هر چیزی که بر روی برچسب  نوشته شده در خود مکمل هم موجود باشد؟اگر شما یک بسته چیپس سیب زمینی را باز کنید و در آن چوب شور ببینید فرق آنها را متوجه می شوید اما اگر شما یک بطری کراتین خریده و در آن مشتقات استروئید باشد،از چه طریقی خواهید فهمید؟

 

بعضی از تولید کننده ها وقت کافی و مقدار مواد کافی و مناسب برای تولید محصول حتی مکل ها نمی گذارند.به عنوان مثال جین سینگ یک ماده ی گران قیمت است ولی اغلب با مواد و محصولات دیگر مخلوط می کنند و یک نمونه ی طبیعی از آن می سازند.

 

در مطالعه ۲۵ محصول مختلف، نصف مکمل ها مقدار کمتری از موادی که روی برچسب آن زده بود، به همراه داشتند و ۶ مورد آن فقط یک درصد جین سینگ داشتند.

سیاست های مدارس، دانشگاه ها، تیم های حرفه ای و مسابقات المپیک این است که شما مسئول چیزی که در بدن شماست هستید، بدون توجه به اینکه بر روی برچسب چه نوشته شده است.شما باید از قوانین فدراسیون مربوطه اطلاع داشته باشید و برای خود از خطر در مقابل مزیت هایی که برای شما دارد تصمیم گیری کنید. همانطور که احتمالا می دانید ورزشکارانی که حتی از روی بی اطلاعی و بی گناهی یک داروی سرماخوردگی یا مکملی که دارای مواد ممنوعه است را استفاده می کنند، نیز از ادامه ورزش برای مدتی محروم می شوند.

 

 تاثیرات مکمل ورزشی :

از تاثیرات یک مکمل ورزشی مطمئن شوید.برای مثال می توان به تاثیر آنتی اکسیدان در عملکرد اشاره کرد.تمرین، رادیکال های آزاد تولید می کند که احتمال کاهش ایمنی بدن و ملتهب شدن را بالا می برد.تمرین همچنین باعث سرعت بخشیدن به دستگاه ایمنی دفاعی شده و باعث تولید سلول های ایمنی می شود.اگر تمرین طولانی و پر شدت دنبال شود سیستم داخلی بدن نیز قادر به تحمل و ترمیم آسیب های وارده نیست.

منطقی به نظر می رسد که مکمل های آنتی اکسیدانی می توانند کمک می کنند. البته این مکمل ها در بعضی موارد باعث اختلال در نطباق با تمرین می شوند.چگونه این اتفاق امکان پذیر است؟

بعضی از رادیکال های آزاد به صورتی عمل می کنند که باعث خستگی ماهیچه می گردند،که احتمالا به خاطر حفاظت از ماهیچه در برابر آسیب های احتمالی می باشد.علاوه بر آن، بعضی از سلول هایی که در بافت ماهیچه ای آسیب می بینند باعث التهاب که نتیجه ی پاکسازی متابولیک برای ترمیم و ساخت دوباره بافت ماهیچه ای قوی و جدید است م گردند.اگر شما باعث متوقف شدن این فرآیند شویدآبا باعث آسیب بیشتر به سلول های ماهیچه ای پیرو ضعیف نمی شود؟در واقع ما به طور یقین از این مطلب اطمینان حاصل نکردیم، ولی این یک احتمال به حساب می آید.

 

نکته این است که تا قبل از اعتیاد به یک مکمل باید جلوی مصرف آن گرفته شود.نگاه دقیقی به چیزی که مصرف می کنید داشته باشید.یک کارآگاه باشید.آیا این مکمل ها ضرر هایی هم دارد؟آیا واقعا به آن نیاز است؟شاید یک مکمل به درد یک ورزشکار بخورد ولی برای دیگری هیچ فایده ای نداشته باشد.به عنوان مثال کراتین،برای ورزشکاران قدرتی مفید است و کمکی به ورزشکاران استقامتی نکند.

 

کار بسیار اندکی نیاز است تا از تاثرات جانبی یک مکمل مطلع شویم.هر مکملی که ادعا می کند باعث بالا رفتن فعالیت متابولیک می شود، به احتمال زیاد باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود،که می تواند خطرناک باشد؛ مخصوصا زمان تمرین که ضربان قلب و فشار خون بالاست.بعضی از مواد مانند:کافئین،جین سینگ و پرتقال تلخ باعث کاهش سطح تستوسترون در خون می شوند.قبل از استفاده از مکمل ها از خود بپرسید که آیا تمام موارد NPTرا رعایت کرده اید؟

 

به عنوان مثال: اگرشما انرژی بیشتری برای تمرین نیاز دارید و وعده ی غذایی کمتر می خورید،راه حل آن افزودن یک  وعده ی غذایی است.آیا در زمان های مشخص و منظم غذا می خورید؟آیا شما از میان وعده در ریکاوری برای ساخت ماهیچه و بالا بردن قدرت بدنی،استفاده می کنید؟

 

آیا شما اکثرا به علت تمرین زیاد یا تغذیه ی کم مریض می شوید؟ آیا انتخاب های غذایی شما از غذاهایی بی ارزش است؟ بعضی از سوال های ابتدایی به روشن شدن اینکه از کجا رژیم و الگوی غذایی شما باید بهبود پیدا کند و شما کجا باید را اجرا کنید تا به دست آوردن انرژی،عملکرد،بازیابی و ایمنی بدن را حفظ کنید،کمک می کنند.

 

هر زمانی که اهداف خود، خواسته ها و راه های رسیدن به آرزو های خود را مشخص کردید،آن وقت تصمیم بگیرید که آیا مکمل ها برای شما مناسب است یا خیر.آیا شما هم اکنون تغذیه، تمرین و استراحت درست و کافی دارید.

تیم تخصصی فیت کلاب