مقدمه :

یکی از نگرانی های کسانی که در زمینه تبلیغات اینترنتی و شاخه ایمیل مارکتینگ فعالیت می کنند این است که وقتی ایمیل های انبوهی را برای مخاطبان و مشتریان خاصی ارسال می کنند نگران این هستند که ایمیل هایشان در اسپم قرار نگیرد و مستقیم به اینباکس بروند.اسپمرها هر روز راه های جدیدی برای نفوذ به اینباکس کاربران پیدا می کنند سرویس های ارائه دهنده ایمیل هم بیکار نّشسته اند و به طور مداوم سیستم فیلتر ایمیل های اسپم خود را تقویت می کنند و به همین علت است که بعضی از ایمیل هایی هم اسپم نباشند و در فولدر اسپم قرار بگیرند، اما اگر قوانین را در نظر بگیرید می توانید کاری انجام دهید که اسپم شدن ایمیل های شما به درصدپایینی برسد . نکاتی که در ادامه این مقاله بررسی می کنیم این است که چه کاری بکنیم تا ایمیل ما اسپم نشود ؟

چه کارهایی نباید انجام دهیم ؟

1-اولین نکته در ارسال ایمیل این است که از رنگ های مثل قرمز ، سبز نباید در بدنه ایمیل استفاده کنیم چون این رنگ ها در اکثر سیستم های فیلتر ایمیل ها به عنوان رنگ اسپم شناخته می شوند .

2-اگر از جملات و کلمات انگلیسی درقسمت موضوع یا بدنه استفاده می کنید ، سعی کنید آن کلمات را به حروف کوچک بنویسید ، چون یکی از نشانه های فیلتر سیستم های سرویس دهنده ایمیل این است که به حروف بزرگ حساس هستند.

3-از علائم نقطه گذاری نباید بیش از حد استفاده کنید ، در ایمیل هایی که از علامت های نقطه و ویرگول زیاد استفاده شده باشد مستقیم به پوشه اسپم می روند.

4-از علائم اختصاری سعی کنید استفاده نکنید ، یا اگر استفاده می کنید دقت  کنید خیلی کم باشد و تکراری صورت نگیرد البته پیشنهاد می کنم کلا از این علائم استفاده نکنید ، زیرا علائم اختصاری برای زیبا سازی نیز به کار می روند که سرویس دهنده های ایمیل به این موضوع خیلی حساس هستند.

5-در بخش ایمیل از عبارت هایی مانند ریپلای یا فوروارد استفاده نکنید ، بعضی وقتها افرادی که داری کسب و کار هستند ، سعی می کنند مخاطبان هدف و یا مشتریان خود را گول بزنند و با استفاده از این کلمات به کاربرانی که ایمیل را دریافت می کنند تلقین کنند که این پاسخ ایمیلی است که قبلا ارسال کرده بودند اما نمی داند که سرویس های ارائه دهنده ایمیل بسیار هوشمند تر عمل می کنند ، و با این کار خود را به راحتی به عنوان اسپم معرفی می کنند و درپوشه اسپم ها قرار می گیرند .

6-از عکس های کمتری در ایمیل استفاده کنید ، زیرا هرچقدر در صفحه ایمیل شما عکس زیاد استفاده شده باشد احتمال اینکه به پوشه اسپم ها راه پیدا کنید زیاد است ، و البته یک نکته جالب در ایمیل مارکتینگ این است که از عکس هایی که دارای نوشته هستند خیلی کم استفاده کنید ،و از این مهم تر سعی کنید از متن ایمیل خود درون عکس استفاده نکنید که این یک کار بسیار خطرناک است .

7-به شدت از خرید بانک ایمیل بپرهیزید و از آنها استفاده نکنید ، اکثر آن آدرس های ایمیلی که در بانکهای ایمیل وجود دارد به عنوان اسپم شناخته می شوند و کاربرانی که به طور ناگهانی ایمیل شما را دریافت می کنند مستقیم آنرا حذف می کنند، زیرا هیچ نیازی به تخصص و کسب و کار شما ندارند و علاقه ای به بازکردن ایمیل شما ندارند.

8-موضوع ایمیل شما خیلی مهم است سعی کنید از کلمات تاکیدی استفاده کنید ، و موضوع شما نباید با متن ایمیل شما متفاوت باشد     و نباید بی ارتباط  باشد سعی کنید در راستای موضوع محتوای ایمیلتان مناسب باشد

9- همیشه به فایل هایی که به پیوست ایمیل ها ارسال می کنید دقت کنید ، حواستان باشد از فرمت های زیپ ، فلش و فایل های نصب نباید استفاده کنید در پیوست ایمیل چون سرویس دهنده های ایمیل برای حفاظت از امنیت سرویس خود اجازه مستقیم ارسال این فایلها را نمی دهند.


چه کارهای باید انجام دهید ؟

همیشه آدرس ایمیل ارسال کننده را مد نظر قرار دهید ، ایمیل هایی که از طرف اشخاص ناشناس فرستاده می شود اسپم شناخته می شود در عین حال بهتر است از ایمیل های ارسال کننده به شکل زیر استفاده نکنید :

noreply@yourdomain.com

۵۶۷ds53w@yourdomain.com

2-باید سعی کنید که ایمیل بیش از اندازه سنگین نشود ، عکس ها و نوشته های اضافی را از ایمیل خود حذف کنید.

3-حتما باید یک گزینه برای کاربران خود در نظر بگیرید ، که هر وقت دوست داشتند ، از دریافت ایمیل های شما انصراف دهند این کار کمک زیادی برای اسپم نشدن می کند و حس اطمینان به کاربر را می دهد.

4- شما باید از این نکته اطمینان داشته باشید که ایمیلتان به دست اشخاصی می رسد که خودشان درخواست کرده اند تا شما ایمیل هایشان را ارسال کنید اگر شما برای شخصی ناخواسته ایمیل ارسال کنید به احتمال زیاد شما را اسپمر گزارش می کند ، شما می توانید برای اینکه چنین اتفاقاتی برایتان رخ ندهد از متدهای مختلفی برای اطمینان از این موضوع استفاده کنید مثلا می توانید از متدی که طی آن می توانید از کاربر ایمیلش را دریافت بکنید تا عضو خبرنامه سایت شما شود و سپس یک ایمیل تاییدی از شما دریافت کند.

5- حتما باید در نظر داشته باشید که قالب های ایمیل های شما با وبلاگ و برند کسب و کارتان همخوانی داشته باشد از رنگ های مرتبط و طرح های مناسب سعی کنید از قالب های آماده وپیشفرض استفاده نکنید و قالب های شخصی سازی شده را به کار ببرید .


نتیجه گیری:

بازاریابی ایمیلی یکی از مهمترین راه ها برای تبلیغ کسب و کار شما به حساب می آید ،همانقدر که مفید است خطرناک نیز هست ، اگر نتوانید اصول و قوانین آن را رعایت کنید شکست کسب و کارتان را تضمین کرده اید سعی کنید که توجه بسیار زیادی در زمینه ایمیل مارکتینگ داشته باشید که می تواند برای شما آینده ای خوب رقم بزند ، در اینجا یک پیشنهاد دارم که در ایمیل مارکتینگ سعی کنید از سرویس های خوب و بنام در این زمینه استفاده کنید که سابقه درخشانی نیز داشته اند .


عباس حبیبی ، ماهان تیموری