سئو ( SEO ) چیست ؟


سلام عرض می کنم خدمت بازدید کنندگان محترم بلاگ بیزینس لند ، عباس حبیبی هستم خیلی خوشحالم که بار دیگر افتخار این رو دارم که در خدمت شما باشم ، همانطور که اطلاع دارید ، چند وقتی هست که مطالب بنده در سایت تیم آموزشی ماهان تیموری در قسمت مقالات و دسته آموزشهای بازاریابی اینترنتی منتشر میشه ، خیلی خوشحال میشم که این مطالب رو مطالعه کنید و من رو از نظرات زیباتون مطلع کنید . 

سعی میکنم PDF فایل هایی که به صورت مقاله داخل وب سایت تیم آموزش ماهان تیموری میزارم رو براتون داخل بلاگ قرار بدم تا بتونید استفاده بکنید .

همانطور که اطلاع دارید ، هدف از راه اندازی بلاگ بیزینس لند ارائه آموزشهایی درباره کسب و کار ، کسب و کاراینترنتی ، کارآفرینی و استارت آپ ها هستش و قصد داریم در این زمینه ها برای شما آموزشهایی رو تهیه کنیم و در اختیارتون قرار بدیم . 

خب لازم بود توضیحات بالا رو حتما بهتون ارائه بدم تا متوجه روند بلاگ بشید . در این پست سعی میکنم سئو رو در باب آشنایی بهتون یه توضیح سریع ، مختصر و مفید بدم البته خیلی دوست دارم که در این زمینه بیشتر فعالیت داشته باشم ولی باید منتظر نظرات و بازخوردهای شما بازدیدکننده های عزیز باشم تا در صورت رضایت مطالب رو ادامه بدم . 

خب شروع میکنیم از معرفی سئو  :


سئو یا اس ای اُ مخفف کلمات Search Engine Optimization هستش که به یک پروسه برای بالا آوردن یک سایت یا یک صفحه خاصی از آن سایت در نتایج موتورهای جستجو گفته می شود .


خب قبل از ادامه یکسری کلمات کاربردی رو براتون به ترتیب شرح میدم سعی کنید اینها رو به خاطر بسپارید:

Organic Result :

به نتایجی گفته می شود که موتورهای جستجو به صورت مجانی نمایش می دهند . بعضی وقت ها هنگام جستجو در موتورهای جستجو برخی نتایج نشان داده می شود که علامت AD در کادر زرد رنگ در کنار کلمه ی نتیجه مورد نظر درج شده است . به این منظور هستش که این نتایج به صورت پولی هستند و در واقع تبلیغات محسوب می شوند . ولی نتایجی که این علامت یعنی AD را ندارند یعنی وب سایت های ارگانیک هستند که به صورت اصولی و منطقی بالا آمده اند . 

GPR:

GPR مخفف Google Page Rank می باشد ، یک امتیاز بین 0 تا 10هستش که گوگل برای تمامی سایت ها و وبلاگ ها محاسبه می کند . 
GPR در گذشته فاکتور خیلی خوب و مهمی محسوب می شد ولی طبق گفته گوگل  الان جزء 200 فاکتوری هست که بررسی می شه و خب یعنی اینکه گوگل دیگه این اطلاعات رو نمایش نمیده .

Alexa Rank :

الکسا یکی از وب سایت های شرکت آمازون می باشد که وب سایت های تمام دنیا رو بر اساس بازدید رتبه بندی می کنه برای اینکه رتبه یک وب سایت رو ببینید کافیه به وب سایت الکسا برید و سایت دلخواهتون رو جستجو کنید . الکسا رتبه سایت ها رو به دو صورت جهانی و کشوری نمایش می دهد . فقط 2 نکته رو از الکسا در نظر داشته باشید : 

1) رتبه الکسا تقریبی هستش و ممکن هست بعضی وقتها خطای زیادی داشته باشه . 

2) الکسا رو براحتی می تونید گول بزنید و رتبه سایت مورد نظر رو بالا ببرید. 


Index:

موتورهای جستجوگر تمامی وب سایت ها را می خوانند و تمام مطالب را و در Index خودشون ذخیره می کنند. Index مثل یک قفسه ای از کتاب های مشخص در کتابخانه است . 



Spider:

به نرم افزاری که وظیفه ایندکس کردن وب سایت های دیگر رو داره Spider یا عنکبوت می گویند . Spider یکی از اجزای موتور جستجو است . 


HTML: 

بیشتر صفحات وب به زبان HTML نوشته شده اند ، این زبان دارای اجزای مخصوص به خودش می باشد که عنوان ، محتوا ، کلمات کلیدی و ... رو مشخص می کند . 


موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟

موتورهای جستجوگر با استفاده از نرم افزار Spider محتوای وب سایت های مختلف رو خوانده و بررسی می کنند و همزمان به لینک های موجود در صفحات سر می زنند ، به این ترتیب محتوای تمام وب سایت های دنیا هر چند وقت یکبار توسط Spider خوانده می شود . نرم افزار Spider صفحات را پردازش میکنه و متن صفحات را همراه با کلمات کلیدی در دیتابیس موتور جستجو دخیره می کند ، و وقتی کاربر عبارتی را دریک موتور جستجو مانند گوگل جستجو می کند، این عبارت در دیتابیس گوگل جستجو می شود و نتایج به کاربر نمایش داده می شود ، به همین علت است که محتواهای یک سایت که به تازگی تغییر پیدا کرده ممکن است در نتایج جستجو چیزی را مشاهده کنید که در آن صفحه دیگر وجود ندارد . 

مراحل اجرایی SEO :


گام اول : شناسایی و تعیین اهداف :

برای شروع سئو حتما باید یکسری عبارت کلیدی رو به عنوان هدف خودتون تعیین کنید بهترین کار این است که خودتون رو بجای مشتریان قرار دهید و حدس بزنید که چه کلماتی رو جستجو می کنند . 

گام دوم : تعیین موتور جستجو : 
درحال حاضر موثر ترین موتور جستجو برای زبان فارسی گوگل است که به همین علت بهتر است که استانداردهای گوگل را برای بالا بردن مطالب سایت خود در نظر بگیرید . 

گام سوم : تولید محتوا :
در این مرحله هدف تولید محتوای مفید ، دسته اول و مرتبط با کلمات کلیدی است ، دسته اول به این معناست که متن شما از جای دیگری از اینترنت کپی نشده باشد همچنین در مرحله تولید محتوا سعی کنید اطلاعاتی که تولید می کنید برای مشتریان مفید و قابل استفاده باشه . 

گام چهارم : HTML: 
رعایت استاندارد های تعیین شده هنگام طراحی این صفحات بسیار مهم هستند این استانداردها شامل استفاده از اجزای صحیح HTML مانند:پاراگراف ، عنوان ، عنوان اول و ... است . این مرحله از سئو به برنامه نویسی وب سایت مربوط می شود . 

گام پنجم : Cross Links و Back Links : 
به لینک هایی که داخل یک وب سایت ، به صفحات همان سایت داده می شود Cross Links یا لینکهای داخلی می گویند، هرچه تعداد لینک های داخلی بیشتر باشد اهمیت آن صفحه در نظر موتورهای جستجو بیشتر می شود . 

به لینک هایی که از یک وب سایت دیگه به وب سایت صفحه داده می شود ، بک لینک Back Links گفته می شود . بک لینکها یکی از مهمترین فاکتورهای موتورهای جستجو هستند و تاثیر بسیار زیاد و مثبتی دارند به شرطی که استاندارد های لازم را رعایت کرده باشند .

مثلا : اگر در یک صفحه تعداد زیادی لینک به صورت لیست وجود داشته باشه این لینک ها ارزش زیادی برای موتورهای جستجو ندارند ، اما در مقابل اگر یک لینک داخل متن مرتبط قرار بگیرد ارزش خیلی زیادی دارد و همچنین رتبه سایتی که لینک می دهد نیز در ارزش آن لینک موثر است . 

راهکارهای سئو به دو دسته تقسیم می شود : 

1- White Hat یا کلاه سفید ؟ 

فعالیت های White Hat ها کارهایی هستند که توسط موتورهای جستجو برای بهینه سازی صفحات وب توصیه شده اند. مانند : تولید محتوا ، استفاده از HTML استاندارد ، گرفتن لینک های خوب و ... 

2-Black Hat یا کلاه سیاه ؟
فعالیت های Black Hat ها کارهایی هستند که به منظور گول زدن موتورهای جستجو و برای دریافت ترافیک کوتاه مدت انجام می شوند . این فعالیت ها توسط الگوریتم های موتورهای جستجوگر شناسایی شده و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری به عمل می آید . 

با ذکر منبع : Businessland.blog.ir عباس حبیبی